Amsterdam og Bremen

posted in: Nyheder | 0

Ældstedatteren og jeg var på forlænget weekend i Amsterdam med en overnatning i Bremen på vejen hjem.

Vi ankom lørdag. Efter indkvartering på hotellet, tog vi på kanalrundfart og efterfølgende spiste vi pizza for 3-4 gang denne dag, men denne gang på en restaurant. Nanna havde bagt små pizzaer, som vi spiste af, når vi havde en kort pause på køreturen.

Søndag havde vi bestilt tid på Van Gogh Museet (den primære årsag til, at vi havde valgt at skulle til Amsterdam), så vi parkerede centralt og tog en sporvogn ud til museumsområdet. Det var absolut seværdigt, men der var temmelig mange mennesker og billederne var ikke voldsomt store, så det var lidt svært at komme til. Souvenirbutikker havde de dog flere af, så vi fik købt en del. De havde ikke merchandise med Starry Night, da det billede tilhører MOMA i New York.
Uden for museet var der en lille butik, som ikke var en del af museet – de havde Starry Night, så Nanna fik købt en hættetrøje, som er blevet benyttet flittigt siden 🙂

Efterfølgende kørte vi med sporvogn tilbage til bilen, for at lægge diverse indkøb i baggagerummet. Herefter gik vi igennem byen og hen til Madamme Tussauds, hvor vi også havde købt billetter til.
Det var en varm oplevelse – i det hele taget havde Amsterdam en temmelig høj luftfugtighed. De fleste af figurerne var super flotte, men nogle få lignede ikke så godt.

Endnu en gåtur tilbage til bilen, hvor vi bl.a. kom forbi det sted, hvor en scene fra Netflix serien Sense 8, sæson 2, afsnit 2 (ca. 40 minutter inde 🙂 ) var blevet optaget. Vi havde også fået øje på stedet fra kanalturbåden om lørdagen.

Godt trætte efter gåturene og museumsbesøg, satte vi os i bilen og kørte til Bremen.

Vel ankommet på hotellet i Bremen, fik vi udleveret en liste over restauranter tæt på hotellet. Jeg valgte en italiensk, som lå 3-4 km væk, men oven på gåturene i Amsterdam, valgte vi at køre i bil dertil. Desværre havde de lukket køkkenet, men vi fik heldigvis alligevel serveret en lækker gang spaghetti bolognese. Ejeren kunne ikke tale engelsk, så han henviste til en gæst, som talte glimrende engelsk. Han kunne fortælle, at vi var kommet til Bremens bedste italienske restaurant.

Mandag tog vi ind til den gamle del af Bremen og gik en tur. Det er en imponerende by, fyldt med store flotte udsmykkede huse, kirker m.v., så man kunne sagtens have brugt et par dage der også, men vi skulle jo også hjem.

Et stop ved en grænsebutik på vejen hjem og endnu et pitstop på en kro på fyn og en dejlig miniferie var ved at være slut 🙂

Jeg fik taget en del billeder (surprise 😉 ), så først i dag er jeg blevet færdig med sortering og redigering.
Læg mærke til hvordan husene i Amsterdam har store vinduer for neden og mindre og mindre vinduer længere oppe. Husene hælder også lidt ud mod gaden, så de virker større. Alle husene har kroge eller lignende øverst oppe, til at hejse møbler m.v. ind, da husene og dermed trapperne er ret smalle. En anden detalje er, at den øverste del af facaden, blot er en facade – der er ikke bygning hele vejen bag ved.

Edit: jeg er blevet korrigeret lidt (eller skipperen på kanalrundfarten er) – Husene hælder lidt for at gøre det lettere at hejse ting op vhj. krogen og de store vinduer er skattetænkning: Jo mere træ man brugte jo mere skat skulle der betales, så store vinduer betød mindre træ og mindre skat. Det er nu blevet til tradition.

Her en lille kollage fra Amsterdam:
kollage fra Amsterdam

15. juli 2017

(Hvis du vil se billederne i originalstørrelse, så klik på et billede).
(Du kan dernæst bruge piletasterne til at bladre imellem billederne).